Jo Koster (1868-1944) kunstenaar 

In een tijd dat vrouwen worden geacht te trouwen, kinderen te verzorgen en een huishouden te bestieren, richt Jo Koster (1868-1944) haar eigen leven in. Ze verdient haar eigen geld, bouwt haar eigen huis en reist heel Europa door. Frisse bloemenvelden, statige besneeuwde bergpieken, ruige kapen, slaperige dorpsgezichten en markante mensen: op zoek naar ruimte om in de buitenlucht te schilderen vereeuwigt ze het allemaal.

In de eerste plaats is Jo Koster kunstenaar. Ze wordt geïnspireerd door de reizen die ze maakt en door de kunstenaars die ze ontmoet. Maar in haar kunst zoekt ze haar eigen weg. Van klassieke portretten tot divisionistische landschappen: ze past uiteenlopende stijlen toe en blijft zich voortdurend ontwikkelen.

Na een succesvolle carrière raakt Koster enigszins vergeten. Nu geven we haar opnieuw het podium. Dit is Jo Koster, kunstenaar.

Deze woorden zijn te lezen in de eerste zaal van de tentoonstelling in Museum Gouda en in de bijbehorende publicatie. Woorden die zo waar zijn en zo belangrijk om binnen te laten komen. Vooral die laatste zin. Het is stelselmatig dat vrouwelijke kunstenaars na een succesvolle carrière in de marges van de kunstgeschiedenis terecht zijn gekomen ten gunste van de His Story of Art. Onze kunstgeschiedenis toont een zeer beperkt narratief. In 2012 schreef ik niet voor niets Herstory of Art, opdat ook Haar Verhaal verteld mag worden (meer informatie, klik hier). Tentoonstellingen als deze kan ik dan ook een warm hart toedragen en een ieder aansporen om met eigen ogen te gaan kijken naar de fraaie werken die Jo Koster heeft gerealiseerd. Het is zeker niet de representatie van haar volledige oeuvre, maar de expositie geeft een goed en gedegen beeld van haar talent en diversiteit.

Ergens begin eenentwintigste eeuw maakte ik kennis met Jo Koster in het Singer Museum te Laren. Vanaf het eerste ogenblik hebben niet alleen haar werken, maar ook haar persoonlijkheid een grote indruk op mij gemaakt. Haar onafhankelijkheid, zelfstandigheid en bovenal haar enorme creativiteit vind ik enorm inspirerend. Daarom heb ik haar in 2018 geadopteerd voor het project van Els Kloek 1001 vrouwen in de 20ste eeuw. Eerder had ik al Judith Leyster (1609-1660) geadopteerd voor 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis (2013).

Om het biografisch lemma van Jo Koster te lezen, verwijs ik naar de website van het Huygens Instituut, klik hier.

Pin It on Pinterest

Share This